Kryptowaluty rewolucjonizują coraz więcej dziedzin i obszarów ludzkiej aktywności, a kolejnym, do którego wkracza blockchain – jest sport. Mowa tu dokładanie o najpopularniejszej na całym świecie, porywającej miliony kibiców, piłce nożnej, którą coraz bardziej interesują się giełdy kryptowalutowe.
Zobacz również: Szkolenie Kryptowaluty – jak zacząć i przetrwać? Kurs dla każdego
Potencjał w potężnych zyskach generowanych przez futbol
Piłka nożna jest jedną z najbardziej dochodowych dyscyplin sportowych, a piłkarze grający w prestiżowych klubach otrzymują pokaźne wynagrodzenia. Futbol w coraz większym stopniu otwiera się też na wszelkie innowacje technologiczne, czyniące go jeszcze bardziej dochodowym. Co więcej piłka nożna powoli wchodzi w rynek kryptowalut, a już wkrótce może stać się jego ważnym uczestnikiem.
Pierwsze pertraktacje
Londyńska drużyna piłkarska reprezentująca Premier League, West Ham, rozpoczęła niedawno współpracę z cyfrową platformą Socios.com, której celem jest uruchomienie specjalnego ekosystemu tokenów dla kibiców klubu. A tych nie brakuje – ich liczbę szacuje się bowiem na ponad dwa miliony. Socios ma być obsługiwana przez bazujące na łańcuchach bloków, sportowe przedsiębiorstwo chiliZ, współpracujące z takimi podmiotami kryptowalutowego rynku jak giełda Binance czy OK Blockchain Capital. Token Kibica, bo taką nazwę będzie nosił nowy produkt Socios, dostępny będzie za pośrednictwem Fan Token Offering (FTO) być może jeszcze pod koniec tego roku. Nowy token zapewni kibicom możliwość udziału w tzw. sondach tokenowych, a także dostęp do różnego typu towarów i gier.
Coraz więcej klubów piłkarskich przystępuje do rynku kryptowalutowego
West Ham to nie jedyny klub piłkarski, który postanowił przyłączyć się do kryptowalutowej społeczności. Współpracę z Socios rozpoczął też m.in. francuski klub Paris Saint-German, jeden z pierwszych, który wprowadził swoją kryptowalutę. Najbardziej aktywni fani drużyny, którzy przystąpią do FTO, będą mieli szansę na wygranie biletów na mecze z miejscami na loży vipowskiej oraz będą mogli współuczestniczyć w podejmowaniu decyzji związanych z drużyną.
Podobną drogą poszedł też włoski Juventus, którego kibice przystępując do FTO zyskają podobne korzyści, co kibice Paris Saint-German.
Swój token dla kibiców uruchomił również w zeszłym roku brazylijski Atletico Mineiro, oraz angielski Arsenal, jednak w tym ostatnim przypadku waluta cyfrowa może być wykorzystywana na razie wyłącznie w grach online. Nie można wykluczyć, że wkrótce kolejne kluby piłkarskie zwrócą w się w stronę cyfrowych rozwiązań finansowych.
Skąd zainteresowanie gigantów piłkarskich rynkiem krypto?
Zdaniem wielu ekspertów technologia blockchain może przynieść piłce nożnej wiele korzyści. Poza atrakcyjnymi nagrodami dla samych kibiców, tokeny mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży biletów na mecze piłkarskie. Łańcuch bloków pomoże ponadto w spersonalizowaniu działań marketingowych, z czym jak dotąd kluby piłkarskie miały spory problem.
Krypowaluta może być też z powodzeniem wykorzystywana podczas transferów piłkarskich. Cyfrowe technologie nie tylko będą zatem zachęcały fanów piłkarskich do większej aktywności, lecz sprzyjać będą generowaniu przez nie jeszcze większych zysków.