Technologia blockchain obecna jest już w wielu obszarach, a kolejne rozważają jej zastosowanie. Perspektywy jakie rozpościera przed sobą to rozwiązanie skusiły również przedstawicieli branży jubilerskiej. MarketOrders, firma działająca w branży jubilerskiej, zapowiada wprowadzenie nowych rozwiązań opartych właśnie na łańcuchach bloków.
Badania MarketOrders
Prowadzone przez MarketOrders od dłuższego czasu analizy rynkowe jednoznacznie wskazują, że technologia blockchain może okazać się istnym przełomem w branży jubilerskiej.
Prowadzony projekt badawczy mógł dojść do skutku dzięki inwestycji zainicjowanej w ramach kampanii pozyskiwania funduszy na platformie Crowdcube – uzbierane środki pomogły stworzyć fundament pod modernizację sektora. Analizy prowadzono przez okres dwóch lat, a dowiodły one m.in. tego, że branża jubilerska jest wyjątkowo oporna na innowacje.
Blockchain w branży jubilerskiej
Tymczasem zastosowanie łańcuchów bloków w branży jubilerskiej może przyczynić się do pozyskania pełnej kontroli nad całym łańcuchem produkcyjnym, począwszy od wydobycia surowców, po moment, w którym biżuteria trafi do finalnego odbiorcy. Co więcej wdrożone rozwiązania pozwoliłyby działać w sposób oszczędny i ekonomiczny, zapewniając możliwość bezpośredniego śledzenia danych pochodzących od producentów, nie zaś sprzedawców ani klientów.
Badania prowadzone przez MarketOrders zaowocowały 60 stronicowym raportem, w którym objaśniono również jak miałoby wyglądać wdrożenie blockchain w działalność firm jubilerskich. Wykazano też trzy największe problemy branży, którymi są brak przejrzystości, wysokie koszty oraz brak innowacji cyfrowych. Łańcuchy bloków pomogą usprawnić procesy oraz zwiększyć wiarygodność firm, które dzięki temu zaczną generować większe zyski.
Bariery
Upowszechnienie się technologii blokchain w całej branży jubilerskiej jest jednak jeszcze dość odległą perspektywą. MarketOrders wskazuje bowiem, że ponad 90 proc. firm z tego sektora nie posiada nawet własnej strony internetowej. Zmiany są jednak konieczne, a ich brak doprowadzi do utraty przejrzystości, wysoko cenionej przez współczesnych konsumentów. Blockchain uczyni procesy sprzedaży i dostaw biżuterii nie tylko bardziej klarownymi, ale i bardziej dochodowymi.