Platforma blockchain – TradeLens, pozyskała dwóch nowych członków. Są nimi rosyjski Port Władywostok oraz turecki operator portowy Yilport. Jest to ważnych krok w stronę modernizacji globalnych ekosystemów handlowych.
Rosyjski port i turecki operator portowy skorzystali z platformy blockchain
TradeLens to cyfrowa platforma logistyczna kontenerów bazująca na technologii blockchain, której twórcami są A. P. Moller – Maersk oraz IBM.
Umożliwia ona optymalizację transportu oraz śledzenie towarów na drodze wymiany danych oraz cyfrowych dokumentów pomiędzy właścicielami ładunków, przedsiębiorstwami spedycyjnymi, instytucjami celnymi, a także operatorami portów i terminali. Jednym z pierwszych rosyjskich podmiotów, który do niej przystąpił jest Port Władywostok.
Jak przekonują przedstawiciele Portu, praca z TredeLens znajduje się obecnie na etapie testów. Platformie przekazywane są wszelkie niezbędne dane na temat załadunku i rozładunku oraz cumowania statków. Jak zapewniają przedstawiciele Władywostoku, gdy dokona się już pełna integracja systemu, wówczas będzie możliwe zoptymalizowanie współpracy z organami regulacyjnymi.
Jednocześnie skrócony zostanie czas konieczny na przetwarzanie dokumentów, a bezpośrednio do przewoźnika trafiać będą dokonywane w sieci aktualizacje. Drugim podmiotem, który rozpoczął współpracę z TradeLens, jest turecki operator portowy – Yilport, który zdecydował się przenieść na platformę dane pochodzące ze swoich terminali.
TradeLens rozwiązaniem na problemy w transporcie śródlądowym
Platforma TradeLens posiada już ponad stu członków, co oznacza, że każdego tygodnia przetwarza ponad dziesięć milionów osobnych wydarzeń wysyłkowych oraz tysiące dokumentów.
Tym samym zapewnia wszystkim pracującym na niej podmiotom, tj. spedytorom, celnikom, przewoźnikom, zarządcom portów, a także dostawcom transportu śródlądowego, możliwość wspólnego wglądu w dane na temat realizowanych transakcji.
Wszystkie podmioty należące do sieci TradeLens zyskują dzięki niej nie tylko większą przejrzystość, ale i ułatwienie w transferze towarów. Głównym celem platformy jest zaś usprawnienie światowych ekosystemów handlowych. Jak wskazuje bowiem Maersk, kwestie formalnie oraz biurokracja stanowią obecnie jeden z największych problemów transportu śródlądowego, pochłaniający znaczną część jego kosztów.