Jak wynika z najnowszego badania „Open Banking: revolution or evolution”, przeprowadzonego przez firmę Temenos, współczesna bankowość zmierza w stronę cyfryzacji. Poszczególne banki mają już nawet gotową strategie działania w tym obszarze.
Badanie rynku bankowego Temenos
Temenos, producent oprogramowania bankowego, opublikował jakiś czas temu raport z badania poświęconemu rynkowi bankowemu, zatytułowany „Open Banking: revolution or evolution”. Uczestniczyło w nim 300 menedżerów z największych banków na całym świecie. Jego wyniki wykazały, iż 45% banków przejawia chęć wdrożenia nowych, cyfrowych rozwiązań, a blisko jedna trzecia posiada już nawet gotowe strategie wcielania w życie otwartej bankowości. Mowa tu m.in. o korzystaniu z różnego rodzaju nowoczesnych aplikacji oraz interfejsów API, zapewniających dostęp do banku o dowolnej dla użytkownika porze.
Banki wobec cyfryzacji
Temenos współpracuje obecnie z ponad trzema tysiącami banków. Kanika Hope, dyrektor firmy ds. strategii, podkreśliła w jednym z wywiadów, że otwarta bankowość sprzyja obniżeniu barier wejścia, a jednocześnie przerywa łańcuch tradycyjnych wartości bankowych. Banki stają przed koniecznością dokładnego przeanalizowania swoich modeli biznesowych oraz określenia czy zamierzają być producentami czy dystrybutorami produktów finansowych, a może jednym i drugim.
Bankowość w dobie pandemii COVID-19
Pandemia COVID-19, z którą cały świat zmaga się już drugi rok, wymusiła znaczące przekształcenia w większości branż, w tym również w sektorze bankowości. Płatność gotówką oraz odwiedzanie placówek bankowych zaczęły jawić się jako potencjalne zagrożenie. W raporcie Temenos objaśniono w jaki sposób otwarta bankowość może usprawnić proces zarządzania danymi klientów, a jako przykład wdrażania tego typu rozwiązań, przytoczono brytyjskie banki. To właśnie dzięki otwartej bankowości oraz doskonaleniu bankowości internetowej, udało im się wypracować znacząca przewagę.